X

Din webbläsare stödjs inte längre!

Din webbläsare, Internet Explorer, är för gammal och stödjs inte längre av detta verktyg. Vänligen uppdatera din webbläsare till Microsoft Edge, Google Chrome eller Mozilla Firefox.

Kap 6 - Utmaningen med att skapa framtidens läkemedel

Vid sidan av de samhällstrender som ökar efterfrågan på och utbud av hälsofrämjande tjänster finns också samhällstrender som skapar tydliga utmaningar för företag inom livsvetenskaper. En sådan trend är att många europeiska länder, USA, Kina, Brasilien och ett flertal andra länder är igång med att formulera om regelverken som styr den offentliga finansieringen av vården. En övergripande förändring som genomförs är att kraven på levererad kvalitet stärks. En annan förändring är att många länder, på grund av bristande offentliga finanser och en åldrande befolkning, inför striktare priskontroll på de läkemedel, den utrustning och de behandlingar som konsumeras inom den offentligt finansierade vården (41).

Tidigare kunde forskande läkemedelsföretag identifiera enkla molekyler som hade en läkande effekt. Dessa lågt hängande frukter har dock redan i stor utsträckning upptäckts. För att driva fram läkemedelskonsten måste företagen i dag designa nya molekyler, som regel stora biomolekyler. Den senare innovativa processen tenderar att vara betydligt mer kostsam och tidskrävande än tidigare. Kombinationen av betalarnas bristande betalningsvilja för innovationer och hög kostnad för att leverera nya innovationer har skapat stora problem för många etablerade läkemedelsbolag.

Att utveckla nya generationers läkemedel är ingen enkel process. Omfattande investeringar måste göras i vetenskaplig utrustning, lokaler och forskarlöner för att bygga upp forskningsenheter. Det tar vanligtvis många år att forska fram läkemedel och bara en liten del av de ambitiösa satsningarna visar sig i slutändan vara användbara. Nya läkemedel måste genomgå tidskrävande och kostsamma testperioder innan de, förhoppningsvis, godkänns för försäljning. Därefter följer en process då tillverkarna måste övertyga läkare, politiker och patienter om fördelarna med sina nya produkter.

Kostnaden för att utveckla enskilda läkemedel uppgår till flera miljarder kronor. Genom åren har dessutom prislappen blivit allt högre. En förklaring är den ökade komplexiteten hos nya generationer av läkemedel. En annan är de allt högre ställda säkerhetskraven (42). Miljardsatsningarna når inte alltid fram. Som ett illustrativt exempel så lanserades år 2011 35 nya läkemedel, av mer än 3 500 olika preparat under utveckling (figur 12) (43).

 
Figur 12

Under senare år har läkemedelsföretag runtom världen mött stora utmaningar. Branschens utmaningar kan förklaras av att nytänkande hämmas av tunga regleringar och politisk inblandning. Det är också relevant att många av de läkemedel som är enkla att ta fram och som kan motverka breda sjukdomar redan finns ute på marknaden. Kvar att upptäcka finns framförallt mer komplicerade preparat, samt läkemedel mot mindre vanliga sjukdomar (44). Ett resultat är att andelen nya läkemedel som utvecklats har stagnerat under senare tid (45).

Svårigheten att utveckla nya läkemedel har gjort att flertal internationella aktörer har hamnat på efterkälken. Medan den samlade marknaden för läkemedel fortsätter att växa har enskilda företag och länder därmed hamnat efter. Tyvärr tillhör Sverige de länder som lyckats sämre med att fånga de nya globala marknaderna.

 

Referenser

(se fullständig referenslista)

41 Deloitte (2014)
42 Se exempelvis DiMasi, Hansen och Grabowski (2003) samt Adams och Bratner (2006)
43 PWC (2014)
44 Alternativt sjukdomar som är vanliga i länder där förmågan att betala för läkemedel är mer begränsade
45 PWC (2014)

Uppdaterad: 16 juni 2016