X

Din webbläsare stödjs inte längre!

Din webbläsare, Internet Explorer, är för gammal och stödjs inte längre av detta verktyg. Vänligen uppdatera din webbläsare till Microsoft Edge, Google Chrome eller Mozilla Firefox.

Intresseorganisationer

Projektets/aktivitetens namn:

DIGITAL KAMPANJ OM GEMENSKAP OCH UPPLYSNING KRING MAG- OCH TARMSJUKDOMAR

Tidplan/datum:

Startdatum: 2022-10-28
Slutdatum: 2022-12-31

Läkemedelsföretag:

AbbVie AB (ansvarar för innehållet i denna text)

Samarbetspartner:

Ungdomsorganisationen Stolta Magar

Projektbeskrivning:

Livet med mag- och tarmsjukdomar kan vara oerhört begränsande och innebär för många drabbade en känsla av ensamhet och stigmatisering. Det finns även stor okunskap hos allmänheten och oförståelse för hur det är att leva med bråkig mage och inte minst de kroniska inflammatoriska tarmsjukdomarna (IBD). Mot bakgrund av detta planeras under hösten en digital upplysningskampanj som är tänkt att vända sig till de som lider av mag- och tarmsjukdomar men även den breda allmänheten. Syftet är att höja kunskapen om den ovannämnda problematiken men även bidra till att skapa större förståelse, börja bryta upp stigman kring dessa besvär och diagnoser och inte minst skapa känsla av gemenskap hos de drabbade. Den digitala kampanjen är ett samarbete mellan patientorganisationen Stolta Magar och AbbVie och planeras att pågå under cirka två månader. Den kommer att bestå av kontinuerliga sociala medieinlägg med budskap som går i linje med kampanjens huvudmål och utgå från patientorganisationens sociala medieplattformer, i första hand Instagram. Fokus kommer också att vara på att driva trafik till Stolta Magars hemsida för fortsatt kunskapsinhämtning samt ökad gemenskapskänsla för de drabbade samt anhöriga. AbbVie ser stor nytta med denna aktivitet då det finns, som ovannämnt, stora kunskapsluckor, oförståelse samt stigmatisering. AbbVie som är verksam inom terapiområdet IBD ser därmed stor förbättringspotential avseende detta. Parterna har överenskommit att gemensamt genomföra projektet. Stolta Magar står för att komponera ihop kampanjens primärmålgrupp åldersmässigt, sätta upp kampanjens tidsplan och omfattning samt bestämma vilka kanaler som är relevanta för kampanjen. Stolta Magar ansvarar också för att utforma grundpelarna i kampanjens grafiska profil samt, om relevant, skapa en kampanjsida. Budskapen till kampanjens innehåll och inlägg är ett samskapande mellan de olika parterna. En extern byrå har anlitats för att hjälpa till med att utforma och skapa de olika delarna av den digitala kampanjen samt marknadsföra dessa.

Ekonomi – Belopp i SEK:

66 000

Ekonomi – Beskrivning:

Budget ska täcka kostnader till en tredje part som ska utforma och marknadsföra den digitala kampanjen.

Övrigt:

Kontaktpersoner:

AbbVie AB, Elena Karpilovski, +46 8 684 44 600, elena.karpilovski@abbvie.com
Ungdomsorganisationen Stolta Magar, Anna Åström, kontakt@stoltamagar.se , kontakt@stoltamagar.se

Länkar till mer information:

https://www.stoltamagar.se/vad-vi-gor/

Bifogade filer:

Sidan skapades:

2022-10-28 08:34:51

Senaste uppdatering:

2022-10-28 08:34:51