Beslut i initiativärende Dnr W1385/12
2012-11-09
Ärende
IGM ./. Orion Pharma AB angående marknadsföring av Pronaxen® på tampong-
askar och facebooksida. Pronaxen® (naproxen) är ett antiflogistikum med analgetisk och antipyretisk effekt. Indikationer; ”Reumatoid artrit. Juvenil reumatoid artrit. Artros. Mb Bechterew. Dysmenorré utan organisk orsak. Akuta anfall av migrän. Akuta smärttillstånd av lätt till måttlig intensitet, t.ex. huvudvärk, tandvärk, muskel- och ledvärk, ryggvärk. Feber vid förkylningssjukdomar”.
askar och facebooksida. Pronaxen® (naproxen) är ett antiflogistikum med analgetisk och antipyretisk effekt. Indikationer; ”Reumatoid artrit. Juvenil reumatoid artrit. Artros. Mb Bechterew. Dysmenorré utan organisk orsak. Akuta anfall av migrän. Akuta smärttillstånd av lätt till måttlig intensitet, t.ex. huvudvärk, tandvärk, muskel- och ledvärk, ryggvärk. Feber vid förkylningssjukdomar”.
ATC kod M01AE02
Excerpt
Aktualiserade artiklar i ärendet: Artikel 117 i Läkemedelsbranschens Etiska Regelverk (LER).
Aktualiserade artiklar i ärendet: Artikel 117 i Läkemedelsbranschens Etiska Regelverk (LER).
Anmärkning
Den som via internet/facebook kommer till
www.facebook.com/PronaxenSverige
hamnar på en facebooksida (bil 1) med mycket sparsam information kring Pronaxen, närmast av påminnelsekaraktär, och med avsaknad av viss stipulerad minimiinformation enligt artikel 117, bl.a. kontaktuppgifter till företaget, läkemedlets styrka, varningar, tydlig uppmaning att noga läsa bipacksedeln m m.
Markeras ”mer om Pronaxen” kommer inte heller någon ytterligare information upp (bil 2).
Svaromål
Orion Pharma AB (OP) skriver i sitt yttrande (bil 3) angående anmärkningen att minimiinformation saknas på
www.facebook.com/PronaxenSverige
, att man under rubriken ”Hälsa/Skönhet” kunde läsa ”Pronaxen är ett receptfritt läkemedel till vuxna och barn över 12 år vid lätt till måttlig akut smärta” efterföljt av text: läs mer under ”Mer om Pronaxen” där minimiinformation ska vara.
Det tycks vara så, skriver OP, att om man ”gillar” på Facebook så får man tillgång till den information som saknas (se bif printscreen,bil 4) , men om man inte ”gillar” så ser man bara det som IGM ser. Detta är mycket olyckligt menar OP då minimiinformation alltid ska vara tillgänglig så fort man nämner Pronaxen, vilket också varit avsikten.
Till höger om denna text finns sedan flikar för ”Mer om Pronaxen” - och ”Gåva” - applikationer. Under ”Mer om Pronaxen” finns bl a minimiinformationstexten och den var tänkt att vara tillgänglig för alla. För att komma åt ”Gåva”-applikationen , där man kunde beställa en box med tamponger, behövde man ”gilla” först.
OP menar att man dock inte har varit uppmärksamma på att det krävs medlemskap på Facebook och att man måste ”gilla” innan informationen även på ”Mer om Pronaxen” blir tillgänglig. Dessvärre, framhåller OP, såg vi inte detta vid publicering av sidan. OP har nu omgående korrigerat detta och minimiinformationen visas på Facebooksidan för alla utan att man behöver vara medlem i Facebook eller ”gilla” (till yttrandet bifogad print screen och uppdatering, bil 4, 5).
Bedömning och beslut
Inledningsvis bör framhållas att IGM endast skall bedöma de åtgärder som redan vidtagits av läkemedelsföretag. IGM tar därför inte ställning till de av Orion Pharma AB föreslagna ändringarna.
Att medverka i sociala media innebär en ny plattform för läkemedelsinformation, en möjlighet som samtidigt får anses vara förenad med särskilda krav på försiktighet, eftertanke och naturligtvis tillräcklig kunskap om hur som i detta fall en nätgemenskap som Facebook är konstruerad med de funktioner, risker och villkor som gäller.
Att Orion Pharma AB inte fullt ut känt till detta undantar inte företaget från ansvar.
IGM kan bara konstatera, med hänvisning till det ovan sagda, att viss stipulerad minimiinformation saknats på Facebooksidan ifråga i strid med artikel 117 i LER.
Orion Pharma AB har därmed handlat i strid med god branschsed på läkemedelsinformationens område.
IGM anser att avsteget får hänföras till avgiftskategori normal förseelse, och fastställer därmed IGM-avgiften till 90.000 kr (faktura från LIF:s Service AB skickas över senare).
Orion Pharma AB uppmanas att framdeles vid utformningen av sin marknadsföring beakta vad IGM ovan anfört, och med undertecknandet av bifogad blankett bekräfta att man inte avser att upprepa den påtalade åtgärden.
Besvärsanvisning
Enligt §36 i nuvarande stadgar för IGM och NBL, kan beslutet överklagas till NBL (NBLs sekretariat, c/o Advokatfirman DLA Nordic, Box 7315, 103 90 Stockholm) inom tre veckor från beslutets dag.
Med vänlig hälsning
Läkemedelsindustrins informationsgranskningsman (IGM)
Göran Wennersten