X

Din webbläsare stödjs inte längre!

Din webbläsare, Internet Explorer, är för gammal och stödjs inte längre av detta verktyg. Vänligen uppdatera din webbläsare till Microsoft Edge, Google Chrome eller Mozilla Firefox.

Bakgrund

Bayer AB (Bayer) marknadsför de receptfria läkemedlen Nasonex (mometasonfuroat) 50 mikrogram/dos nässpray, Clarityn (loratadin) tablett 10 mg och Clarityn sirap 1 mg/ml och har som pliktexemplar inkommit till IGN med tre reklamfilmer för dessa läkemedel (se bilaga 1, 2 och 3).

Nasonex nässpray är avsett för vuxna och barn 3 år och äldre för behandling av symtom vid säsongsbunden allergisk eller perenn rinit. Nasonex nässpray är avsett för behandling av näspolyper hos vuxna 18 år och äldre.

Clarityn tablett är avsedd för symtomatisk behandling av allergisk rinit och kronisk idiopatisk urtikaria. Clarityn sirap är avsett för symtomatisk behandling av allergisk rinit och kronisk idiopatisk urtikaria för vuxna och barn över 2 år.

Excerpt: Aktualiserad artikel i ärendet: artikel 119 (kapitel 1, avdelning 2), Läkemedelsbranschens etiska regelverk (LER).

Anmärkning

I reklamfilm 1 visas minimitexten för Clarityn tablett, Clarityn sirap och Nasonex nässpray under så kort tid och är så suddig att den blir mycket svår att läsa.

I reklamfilm 2 för Nasonex nässpray och i reklamfilm 3 för Clarityn som båda visas på Snapchat kommer det halvvägs in i filmerna in emojis som täcker minimitexten vilket resulterar i att minimitexten är synlig under så pass kort tid att läsaren inte kan tillgodogöra sig hela innehållet.

Enligt artikel 119 LER (kapitel 1, avdelning 2) ska minimitexten vara lätt läsbar och reklamfilmerna synes därför inte uppfylla kraven i artikel 119.

Svaromål

I sitt svaromål från den 3 maj 2024 skriver Bayer följande:

Bayer AB har mottagit en anmärkning från IGN som avser en reklamfilm för Clarityn och Nasonex, samt Snapchat reklam för Nasonex repsektive Clarityn.

I det underlag som IGN skickade i samband med sin anmärkning, framstod plikttexten i reklamfilm 1, en onlinevideo, enligt IGN som så suddig att den blir mycket svår att läsa. Bayer har av misstag bifogat fel fil vid inskick av pliktexemplar. Den fil som bifogades har endast varit ämnad för dialog mellan Bayer och reklambyrån och för principgodkännande hos Bayer. Endast en högupplöst version av reklamfilmen har använts vid kommunikation mot allmänheten. Den version som skulle ha skickats in som pliktexemplar finns nu bifogad (se bilaga 4).

Vid bedömning av denna del ber Bayer IGN att också ta hänsyn till att det ännu inte förflutit tre månader sedan materialet togs i bruk. Bayer hoppas att det faktum att en korrekt fil nu har tillställts IGN, inom den frist som krävs för inskick av pliktexemplar, gör att IGN kan ha överseende med att Bayer ursprungligen skickade in fel fil.

IGN:s andra anmärkning avser två reklamfilmer på Snapchat; en för Nasonex (2) och en för Clarityn (3). I dessa filmer sprids emojis över skärmen under andra halvan av reklamfilmens längd. Snapchat är en plattform som bygger på att användare skapar och postar korta former av innehåll, s.k. snaps. Dessa snaps, som bl.a. kan vara bilder, filmer, reklamfilmer, mm., visas ofta bara i några sekunder innan de byts ut till nästa snap. På Snapchat kan användaren när som helst hålla fingret på skärmen för att enkelt stanna uppspelningen av innehåll, för att på så sätt kunna se och/eller läsa Snaps i lugn och ro. Det är på detta sätt användare av plattformen tillgodgör sig content. Vill man, kan man även gå tillbaka till en Snap som visats tidigare, även om appen bytt till att visa en annan. Detta säkerställer att användaren lätt kan tillgodogöra sig all den information hen anser sig behöva. Reklamfilm 2 och 3 är specifikt anpassade för plattformen i fråga och hur dess användare använder den.

IGNs bedömning och beslut

Bayer bestrider i sitt svaromål anmärkningen. Som skäl för detta anges bland annat för reklamfilm 1 att fel version av reklamfilmen skickats in och för reklamfilm 2 och 3 att användaren kan pausa uppspelningen och ta del av minimiinformationen.

IGN förutsätter att de pliktexemplar som skickas till nämnden är i finalt skick att användas och ska bedömas som varande i bruk. Förutom att minimitexten i reklamfilm 1 är suddig så visas dessutom minimitexten för Clarityn tablett, Clarityn sirap och Nasonex nässpray under så kort tid att den blir svår att läsa.

Att reklamfilm 2 och 3 kan pausas i uppspelningen och att det på det sättet finns möjlighet att ta del av minimiinformationen kan inte anses uppfylla kravet på att den text som återges i läkemedelsinformation ska vara lätt läsbar.

IGN bedömer således, med hänvisning till ovan sagda, att de aktuella reklamfilmerna inte uppfyller kraven i artikel 119, LER (kapitel 1, avdelning 2).

Avsteget bedöms vara en överträdelse av normalgraden och därför bestäms avgiften till 110 000 kr. Fakturering sker från LIF Service AB.

Bayer uppmanas att framdeles vid utformningen av sin läkemedelsinformation beakta vad IGN här har anfört.

Detta yttrande har avgivits av ordförande Anders Öhlén, ledamöterna Björn Isaksson och Margareta Olsson Birgersson. I ärendets beredning har också medverkat suppleanterna Annika Ohlsson och Hans Siltberg.

På informationsgranskningsnämndens vägnar

 

Anders Öhlén

Björn Isaksson

 

Bilagor:

Bilaga 1 Reklamfilm 1 Nasonex & Clarityn

Bilaga 2 Reklamfilm 2 Snapchat Nasonex

Bilaga 3 Reklamfilm 3 Snapchat Clarityn

Bilaga 4 Reklamfilm 1 Nasonex & Clarityn Högupplöst