Bakgrund
Attgeno AB (Attgeno) är ett svenskt bioteknikföretag som utvecklar ett läkemedel mot Akut pulmonell hypertension (APH), och IGN har uppmärksammat en annons i Dagens Nyheter där detta läkemedel omnämns (bilaga 1). Annonsen publicerades i tidningens huvuddel under rubriken Tema Life Science.
Excerpt: Aktualiserad artiklar i ärendet: artikel 2 (kapitel 1, avdelning 1) och artikel 102 (kapitel 1, avdelning 2), Läkemedelsbranschens etiska regelverk (LER).
Anmärkning
IGN har uppmärksammat bifogade annons från Attgeno AB i Dagens Nyheter från 3 oktober. I annonsen beskrivs sjukdomen Akut pulmonell hypertension (APH).
Attgenos vd säger därefter:
”Ett effektivt läkemedel för APH, som vi hoppas att vårt Supernitro ska bli, skulle kunna minska ett stort lidande och spara hundratusentals liv varje år.”
Effekten av Supernitro beskrivs av den medicinska chefen för Attgeno:
”Genom vår forskning har vi kunnat visa att om man tillför NO, en gas som också produceras av kroppen själv, via en kontinuerlig intravenös infusion av Supernitro så frigörs NO så snabbt att huvuddelen av effekten sker på kärlen i lungcirkulationen varvid risken för biverkningar minimeras. Vi ser med stor tillförsikt fram mot de fortsatta studierna och målet är att få ut Supernitro på marknaden inom de närmaste åren.”
Enligt IGN kan annonsen utgöra marknadsföring av ett läkemedel som saknar marknadsföringstillstånd i Sverige. Annonsen kan därför strida mot artikel 2 LER (kapitel 1, avdelning 1) och artikel 102 LER (kapitel 1, avdelning 2).
Svaromål
För Attgenos svaromål, se bilaga 2.
IGNs bedömning och beslut
Attgeno bestrider i sitt svaromål anmärkningen och anför i huvudsak att annonsen främst är att betrakta som sjukdomsupplysande information om APH i syfte att öka viljan att investera i företaget (så kallad institutionell reklam), att Dagens Nyheter inte är en lämplig kanal att nå en potentiell kundgrupp, och att läkemedelskandidaten Supernitro befinner sig i en mycket tidig utvecklingsfas.
IGN kan dock konstatera att praxis på området är sträng. Det resonemang som NBL förde i ärende NBL1078/20 är enligt IGN relevant även för denna annons för Attgeno. Att annonsen publicerats i en dagstidning och saknar attribut som skulle signalera att man vänder sig i första hand till investerare talar emot att annonsen skulle vara institutionell reklam, liksom de positiva värdeomdömen som framförs om Supernitro. Vad avser det faktum att lanseringen av läkemedlet beräknas ligga långt framåt i tiden, konstaterar NBL i ärende 1078/20 att det inte finns någon bortre lanseringstidsgräns i LER för när det kan vara fråga om prelansering.
IGN bedömer således, med hänvisning till ovan sagda, vid en samlad bedömning att annonsen utgör marknadsföring av läkemedlet Supernitro i strid med artikel 2 LER (kapitel 1, avdelning 1) och artikel 102 LER (kapitel 1, avdelning 2).
Förseelsen bedöms vara en överträdelse av normal grad, vilket enligt praxis leder till en IGN-avgift på 110 000 kr. De regler om avgifter som tillämpas inom läkemedelsbranschens egenåtgärdssystem är bindande endast för företag som är medlemmar i Läkemedelsindustriföreningen (LIF), Innovativa Mindre Läkemedelsföretag (IML), ASCRO eller Föreningen för generiska läkemedel (FGL). Eftersom Attgeno inte är medlem i någon av dessa organisationer saknas förutsättningar att debitera IGN-avgift.
Attgeno uppmanas att framdeles beakta vad IGN här har anfört.
Detta yttrande har avgivits av ordförande Anders Öhlén, ledamöterna Björn Isaksson och Margareta Olsson Birgersson. I ärendets beredning har också medverkat suppleanterna Annika Ohlsson och Hans Siltberg.
På informationsgranskningsnämndens vägnar
Anders Öhlén
Bilaga 1: Annons
Bilaga 2: Svaromål