Bakgrund
Nordic Drugs AB (Nordic Drugs) marknadsför läkemedlet Hidrasec (racekadotril) mot tillfällig diarré och har i TV gjort reklam för detta läkemedel (film bifogas).
Indikation: Symtomatisk behandling av akut diarré hos vuxna när kausal behandling inte är möjlig. Om kausal behandling är möjlig kan racekadotril ges som en kompletterande behandling.
ATC kod: A07XA04
Excerpt: Aktualiserad artikel i ärendet: artikel 119 (kapitel 1, avdelning 2) Läkemedelsbranschens etiska regelverk (LER).
Anmärkning
IGN har noterat att det i samband med TV-programmet ”Efter fem” i TV4 den 7/1 och den 8/1 visades sponsormeddelanden för flera produkter, däribland Hidrasec (racekadotril) från Nordic Drugs.
NBL har i det vägledande uttalandet 948/12 fastställt vilka minimiuppgifter som måste framgå i en reklamfilm. NBL har i samma uttalande konstaterat att de uppgifter som lämnas i läkemedelsinformationen ska vara tydliga och lätta för mottagaren att tillgodogöra sig. De uppgifter som läkemedelsföretaget väljer att förmedla i textform måste vara lätt läsbara.
I ärende NBL 983/13 fälldes Nordic Drugs för sin annonsering i TV med sponsringsmeddelanden för Nasoferm där NBL fann att texten inte visades under så lång tid att det gick att utläsa huruvida all minimiinformation sammantaget finns med i reklamfilmen. Vidare ansågs inte texten vara lätt läsbar. Reklamfilmen uppfyllde därför inte kravet på tydlighet och stred mot artikel 119 i LER.
I det nu aktuella sponsringsmeddelandet visas återigen plikttexten under så kort tid att den är omöjlig att uppfatta, i strid med artikel 119, LER (kapitel 1, avdelning 2). Utöver detta får ett åsidosättande av NBLs beslut 983/13 anses föreligga.
Svaromål
Nordic Drugs svaromål framgår av bilaga 2 med underbilagor (bilaga 3 och 4), bilder på sponsorplatta i ny respektive gammal version.
IGNs bedömning och beslut
I svaromålet framhåller Nordic Drugs att man tillgodosett de krav som LER ställer på en reklamfilm, ”så långt som det är möjligt”. Man skriver vidare att man medvetet prioriterade att få med alla upplysningar som krävs i artikel 117 före storlek ”vilket olyckligtvis gått ut över läsbarheten”. IGN kan konstatera att resultatet blivit ett reklaminslag/sponsormeddelande som inte uppfyller LERs krav på läsbarhet.
Nordic Drugs efterlyser också klara riktlinjer för hur filmer ska utformas: ”Om IGN anser att tittaren inte ges tillräckligt tidsutrymme att läsa och uppfatta den information som reklamen ska innehålla ställer vi oss frågan hur filmen i så fall ska utformas? Fem sekunder är inte lång tid, och nödvändig plikttext kommer i bild direkt.”
IGN hänvisar beträffande detta till gällande praxis som sammanfattas i NBLs uttalande 948/12. Om det med hänsyn till gällande praxis inte är möjligt att uppfylla LERs krav om läsbarhet samt de krav som följer av artikel 117 inom ramen för ett sponsormeddelande som endast får vara fem sekunder så bör företaget finna andra vägar att marknadsföra sitt läkemedel.
IGN tar inte ställning till de i svaromålet föreslagna förändringarna av filmens plikttext.
IGN bedömer således med hänvisning till ovan sagda filmen vara i strid med artikel 119 LER (kapitel 1, avdelning 2), och att Nordic Drugs därmed har handlat i strid med god branschsed på läkemedelsinformationens område.
Då Nordic Drugs har åsidosatt ett tidigare beslut (NBL 983/13) ska överträdelsen anses vara av allvarlig grad, och IGN-avgiften bestäms därmed till 165 000 kr, efter fakturering från LIF Service AB. Hänsyn har vid beloppets fastställande tagits till att relativt lång tid förflutit sedan ärende 983/13 avgjordes.
Nordic Drugs uppmanas att framdeles vid utformningen av sin läkemedelsinformation beakta vad IGN här har anfört.
Detta yttrande har avgivits av ordförande Jonas Duborn och ledamöterna Anders Öhlén och Björn Isaksson. I ärendets beredning har också medverkat suppleanten Göran Wennersten.
På informationsgranskningsnämndens vägnar
Jonas Duborn
Anders Öhlén
Bilagor:
Bilaga 1: Film Hidrasec TV4
Bilaga 2: Svaromål
Bilaga 3: Svar bil 1
Bilaga 4: Svar bil 2