Beslut i anmälningsärende IGN131
Bakgrund
Novo Nordisk Scandinavia AB marknadsför läkemedlet Ozempic och IGN har mottagit en anmälan från Dr Tomas Kanter, Specialist i Allmänmedicin och Informationsläkare i Region Skåne beträffande marknadsföringen av detta läkemedel.
Ozempic är indicerat för behandling av vuxna med otillräckligt kontrollerad typ 2-diabetes mellitus som ett komplement till kost och motion
- som monoterapi när metformin anses olämpligt på grund av intolerans eller kontraindikationer
- som tillägg till andra läkemedel för behandling av diabetes.
ATC kod: A10BJ06
Excerpt: Aktualiserade artiklar i ärendet: artikel 102, (kapitel 1, avdelning 2) Läkemedelsbranschens etiska regelverk (LER).
Anmärkning
IGN har mottagit en anmälan från Dr Tomas Kanter angående marknadsföring av Ozempic (bilaga 1). Anmälan aktualiserar enligt IGN förbudet mot marknadsföring av receptbelagt läkemedel gentemot allmänheten enligt artikel 102 LER (kapitel 1, avdelning 2).
Svaromål
I sitt svaromål skriver Novo Nordisk följande:
Vi bemöter nedan i tur och ordning de anmärkningar som Dr Tomas Kanter framfört avseende Novo Nordisk marknadsföring av Ozempic®.
ANMÄRKNING 1:
”Novo Nordisk har via ett konsultbolag, Add Health Media, skickat ut … ett ”informationsmaterial” bestående av reklam såsom en 12 flerfärgs broschyr, en injektionspenna och lite annan reklam att fästa ögonen på för Ozempic, allt inpackat i ett ställ att placera i väntrummet till patienterna.”
SVAROMÅL ANMÄRKNING 1:
I anmälan presenteras inga belägg för påståendet att Novo Nordisk har skickat ut material ”att placera i väntrummet till patienterna.” Marknadsaktiviteten är tvärtom tydligt riktad till hälso-och sjukvårdspersonal. Företaget som distribuerar materialet lämnar det vid receptionen tillsammans med tydlig skriftlig information om målgrupp och placering för materialet (bilaga 2). Utdrag ur informationsbladet:
• ”…här följer instruktioner till receptionen: … Vänligen lägg bifogade inbjudningskort i postfacken för den vårdpersonal som kan ha nytta av informationen.”
• ”Informationsstället med broschyrer och demoprodukt placeras i fikarummet så att alla kan ta del av informationen.”
• ”Obs! Tänk på att materialet endast är riktat till vårdpersonalen och ska därför INTE placeras i väntrum där patienter befinner sig.” Denna text är tydligt framlyft med röd markering i informationsbladet.
Företaget Add health media (AHM) som distribuerar materialet bekräftar att rutinerna har följts enligt avtal för att säkerställa tydlig information om målgrupp och placering av materialet. Vidare är materialet är i sitt tilltal och innehåll tydligt riktat till hälso-och sjukvårdspersonal, vilket styrker att det inte handlar om en marknadsaktivitet riktad till patient. Vi kan därför inte se hur åtgärden skulle utgöra ett avsteg från artikel 102 LER kapitel 1, avdelning 2.
ANMÄRKNING 2:
”I ett följebrev kan man läsa ”Vi har levererat ett informationsställ för Ozempic gällande behandling vid typ 2 diabetes till er mottagning, se bild. Önskar du en fördjupad information” Man kan då svara ja eller nej.”
SVAROMÅL ANMÄRKNING 2:
Brevet är tydligt riktat till hälso-och sjukvårdspersonal, och delas ut som en del av materialet i punkten ovan. Under ”Ange din titel:” framgår att det enbart är kategorier inom hälso-och sjukvårdspersonal det handlar om. Möjligheten att signalera intresse för fördjupad information riktar sig alltså inte till patienter. Vi kan därför inte se hur texten skulle utgöra ett avsteg från artikel 102 LER kapitel 1, avdelning 2.
ANMÄRKNING 3:
”I ett kompletterande brev står enligt följande: ”HEJ HÄR FÖLJER INSTRUKTIONER TILL MOTTAGAREN: Utskick för informationskampanj om Ozempic gällande behandling vid typ 2 diabetes. Vänligen lägg bifogat brev till verksamhetschefen”
SVAROMÅL ANMÄRKNING 3:
Vi kan inte se ur vilken aspekt heller denna text skulle utgöra ett avsteg från artikel 102 LER kapitel 1, avdelning 2. (Meningen ”Vänligen lägg bifogat brev till verksamhetschefen” finns dessutom inte med i instruktionsbrevet, men det påverkar enligt vår bedömning inte anmärkningen i någon riktning.)
AHM har flera olika informationstjänster till hälso-och sjukvårdspersonal. En av dessa är utskick av information direkt till vårdmottagningar och apotek. Tjänsten har funnits sedan 1999 och används flitigt av läkemedelsindustrin för att nå ut med information.
Sammantaget är Novo Nordisk hållning att belägg saknas för att anmärkningarna i anmälan skulle innebära avsteg från förbudet mot marknadsföring av receptbelagt läkemedel gentemot allmänheten enligt artikel 102 LER (kapitel 1, avdelning 2).
Anmälaren Dr Tomas Kanter har tagit del av svaromålet och gett följande kommentar:
- Något följebrev enligt det som anges följde inte med, endast ett till Verksamhetschefen som jag skannat in, varför tolkningen var att det handlade om patientinformation.
- Materialet levererades inte av någon person för företaget utan av postleveransföretaget Bing.
- Det är alldeles korrekt att det inte tydligt framgår om det är Novo Nordisk som skickat ut försändelsen, men kan man frånsäga sig sitt ansvar om man anlitat ett marknadsföringsföretag?
Novo Nordisk har efter att ha tagit del av kommentarer på svaromålet anfört följande:
Vi bemöter nedan i tur och ordning de ytterligare kommentarer anmälaren framfört i och med Novo Nordisk första yttrande.
KOMMENTAR 1:
”Något följebrev enligt det som anges följde inte med, endast ett till Verksamhetschefen som jag skannat in, varför tolkningen var att det handlade om patientinformation.”
SVAROMÅL KOMMENTAR 1:
Det inscannade brevet som anmälaren refererar till ingick inte i det levererade materialet. Det brevet är en efterföljande enkät adresserad till verksamhetschef, utsänd 10-14 dagar efter leveransen av det material som fallet handlar om.
Vad avser det material fallet handlar om, vidhåller Novo Nordisk att de rutiner som avtalats med vår leverantör följs; En tydligt skriftlig instruktion finns med i varje försändelse, där det klart framgår att materialet är avsett för hälso-och sjukvårdspersonal.
KOMMENTAR 2:
”Materialet levererades inte av någon person för företaget utan av postleveransföretaget Bing.”
SVAROMÅL KOMMENTAR 2:
Det stämmer att underleverantör anlitas för att leverera material, men det påverkar enligt Novo Nordisk inte fallet. Kommunikation till vårdenheten om var materialet ska placeras och till vilken målgrupp materialet vänder sig ingår i form av ett skriftligt instruktionblad som packas tillsammans med materialet. Instruktionerna förmedlas alltså inte muntligt av en person som överlämnar materialet.
KOMMENTAR 3:
”Det är alldeles korrekt att det inte tydligt framgår om det är Novo Nordisk som skickat ut försändelsen, men kan man frånsäga sig sitt ansvar om man anlitat ett marknadsföringsföretag?”
SVAROMÅL KOMMENTAR 3:
Av marknadsföringsmaterialet framgår klart och tydligt Novo Nordisk som avsändare. Novo Nordisk tar givetvis ansvar för marknadsföringsaktivitet utförd av en underleverantör; I vårt yttrande har det inte på något sätt antytts något annat. Tydliga rutiner har avtalats med leverantören och Novo Nordisk har säkrat att dessa har följts.
Sammantaget vidhåller Novo Nordisk hållningen att belägg saknas för att anmärkningarna i anmälan skulle innebära avsteg från förbudet mot marknadsföring av receptbelagt läkemedel gentemot allmänheten enligt artikel 102 LER (kapitel 1, avdelning 2).
IGNs bedömning och beslut
Huvudfrågan som IGN har att bedöma är om marknadsföringsmaterialet som det utformats och presenterats för mottagaren är att betrakta som marknadsföring av receptbelagt läkemedel gentemot allmänheten i strid med artikel 102, LER. Av det material som av Novo Nordisk presenterat i svaromålet (instruktioner till receptionen, bilaga 2) framgår enligt IGN tydligt att informationen är avsedd för hälso- och sjukvårdspersonal samt är avsedd att placeras i personalutrymme.
Det är på befintligt underlag inte möjligt för IGN att bedöma orsaken till att denna information inte nådde anmälaren, om det orsakats av att distributör/budföretag inte följt instruktioner eller om informationen förkommit i hanteringen vid mottagandet.
IGN bedömer med hänvisning till ovan sagda att det inte kunnat styrkas att vad som skett i samband med distributionen av marknadsföringsmaterial för Ozempic varit i strid med LER, och att Novo Nordisk därmed inte kan sägas ha handlat i strid med god branschsed på läkemedelsinformationens område.
Detta yttrande har avgivits av vice ordförande Anders Öhlén, ledamoten Björn Isaksson och suppleanten Göran Wennersten.
Yttrandet är enhälligt.
På informationsgranskningsnämndens vägnar
Anders Öhlén
Bilag 1: Anmälan
Bilaga 2: ”Bilaga_1_svarsbrev